بیماری های رایج در مزاج صفرا
جلسه بیست و هشتم – بیماری های رایج در مزاج صفرا

بیماری های رایج در مزاج صفرا

از نگاه دکتر خیراندیش


 

بیماری های رایج در مزاج صفرا :

چون جایگاه صفرا در اندام فوقانی است، باعث سر درد میشود (سردرد صفراوی) .

نشانه های سردرد صفراوی :

درد از جلوی سر شروع میشود و چشم و پیشانی را درگیر میکند.

زمانهای بروز یا تشدید سردرد صفراوی: این درد در زمان گرما افزایش می یابد، با بوی عطر تشدید میشود، با غذای گرم مزاج زیاد میشود.

درمان اورژانسی :

خوردن یا بوئیدن سرکه یا آبلیمو و خوردن ماست یا ضماد ماست روی پیشانی.

اگر صفرا در عروق از این حد هم بیشتر شود به تاول های صفراوی می انجامد و خارش پوست پدید می آید. اوج صفرا در اندام انتهایی موجب ذوب چربی زیر پوست میشود و پوست جدا میشود.

درمان: خوردن شبی یک لیوان از ترکیب یک سوم لیوان شربت سرکه انگبین ریخته الباقی را آب بریزید و یک ساعت بعد از شام میل کنید.

طرز تهیه شربت سرکه انگبین:

۲ واحد عسل + ۲ واحد عرق نعناع + ۱ واحد سرکه انگور طبیعی. (نیازی به جوشاندن هم ندارد، همه را با هم ترکیب کرده و در شیشه ای نگه داری کنید).

اگر صفرایی که در کیسه صفرا ذخیره شده است به جای اینکه صفرای لطیف و رقیق باشد، غلیظ باشد یعنی غلبه سودا داشته باشیم، فرد دچار سنگ کیسه صفرا میشود. که به هیچ عنوان نباید کیسه صفرا از بدن درآورده شود، چون دیگر بدن صفراسازی را به درستی انجام نخواهد داد.

یکی از هزاران ایراد طب کلاسیک : درآوردن کیسه صفرا بعلت سنگ کیسه صفرا. در طب سنتی بدون درآوردن کیسه صفرا، سنگ قابل درمان است.

کسانیکه کیسه صفرا ندارند خودشان باید همیشه صفرای خون خود را تنظیم کنند، با اصلاح تغذیه.

اگر صفرا در خون، محلول و لزج شد و با بلغم در کبد درآمیخت، شکل سبز رنگ پیدا میکند و مجاری کبدی را مسدود میکند. انسداد کبدی یعنی سرطان کبد.

علائم: این افراد میگویند جگرمان آتش میگیرد، با خوردن غذا استفراغ تلخ دارند. ( سبز رنگ، متعفن ).

درمان: تا زمانیکه عطش شدید دارند باید سرکه انگبین بخورند. درمان مقطعی حجامت است.

اگر صفرا در معده رسوب کند، تمایل به دفع و تهوع بیشتر وجود دارد. این تهوع گرم است، تلخ مزه است و آتشین. (درحالیکه تهوع سرد، دهان بی مزه است ).

در گرمی معده آروق وجود ندارد ولی در سردی معده آروق دارد.

اگر صفرای کبد زیاد شود، احساس سوزش و داغی دارد ولی راه خروج ندارد، ولی در معده راه خروج وجود دارد.

اگر صفرا در مغز زیاد شود، حرکتهای تند پدید می آید. رفتار سبک مغزی از خود بروز میدهد، تند و تیز است، نمیگذارد کسی حرف بزند، فقط خودش حرف میزند مثل گنجشک. باهوش، زود فهم، بی قرار، بی خواب، خواب بریده بریده دارد، بازیگوش، تمرکز ندارد، بیش فعال، حوصله توجه ندارد، موهای سیخ شده.

هرچه خشکی و گرمی مغز بیشتر شود، درک مغزی بیشتر میشود ولی توان حفظ کم میشود.

درمان: سرکه انگبین خوراکی، میتوان به جای عرق نعناع، عرق کاسنی یا شاهتره ریخت در سرکه انگبین. یا میزان سرکه را به یک و نیم واحد افزایش داد. مصرف زیاد کاهو و سرکه برایش خوب است. سالاد کاهوی دائمی، عطر محمدی هنگام خواب بزند یا گلاب.

منبع: طب سنتی به روش حکیم خیراندیش