آشنایی جامع تر در باره مزاج صفرا و دم
جلسه بیست و ششم – آشنایی جامع تر در باره مزاج صفرا و دم

آشنایی جامع تر در باره مزاج صفرا و دم

از نگاه دکتر خیراندیش


آشنایی جامع تر در باره مزاج صفرا و دم

مقدار صفرا در تن ۱ سی سی
مقدار سودا در تن ۱ سی سی
مقدار دم در تن ۴۹ سی سی
مقدار بلغم در تن ۴۹ سی سی

صفرا

اگر صفرا از یک سی سی به یک و نیم سی سی برسد می گوییم فرد صفراوی است. گرمی و خشکی زیاد می شود، لذا رطوبت کم می شود و دم و بلغم هم کم می شود، درنتیجه حجم کم میشود. پس به همین علت، بدن یک فرد صفراوی باریک است. بازوان عضلانی ندارد، اندام میانی یک مقدار درشت است، مقر انباشت گرما در بدن، قلب و کبد است و خنکی لازم از بینی تامین میشود. پس هرچقدر گرمای داخلی بیشتر باشد، بینی بزرگتر می شود.

در نتیجه کسانی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند و بینی شان را کوچک می کنند دچار مشکلات زیادی در آینده خواهند شد.

پراکندگی مو در تن کمتر است. پوست گرایش به زردی دارد، رگها برآشفته و پر است ولی گاهی خالی و گاهی پر، تمایل به سردی و ترشی بیشتر است، واکنش سریع در رفتار دارند، آنی عصبانی و آنی فروکش میکنند، گاهی پرانرژی و گاهی کم انرژی، گاهی شاداب و گاهی افسرده، گرما در بالاتنه معمولا بیشتر است، پایین تنه نسبت به بالا تنه سرد است. (چون صفرا، آتش است و آتش رو به سمت بالا میرود) .

بچه صفراوی موقع خواب بیقرار است و در رختخواب مدام تکان می خورد و حتی گاهی در خواب راه میرود. آرام یک جا نمی نشیند، سر کلاس آرام نیست، سوالات بیجا می پرسد، در امتحان بی نهایت بی دقتی میکند با اینکه کاملا درس را فهمیده است، اینها بیمار نیستند بلکه تیپ صفراوی دارند.در پاییز همه کت میپوشند اما صفراوی با یک پیراهن بیرون می آید.

دموی

افزایش دم یعنی زیاد شدن رطوبت و گرما باهم.
این افراد سر بزرگ، شانه های درشت و پر، بازوان بزرگ و قوی، کمتر قامت بلند دارند، لب و دهان بزرگ (چون کبد گرمی دارند)، چشم درشت، پوست گلگون (زمان سرحالی)، پراکندگی مو در تن فراوان، مو فردار درشت، موی مشکی و خرمایی سیر، بینی بزرگ، دموی هم ترشی زیاد میخورد و هم شیرینی، استعداد شکم بزرگ را دارند، اگر بخواهد میتواند خواب زیاد داشته باشد و اگر بخواهد میتواند کم بخوابد، اگر بخواهد میتواند زیاد کار انجام دهد، تمایلات جنسی زیاد، رگها بیرون زده و برافروخته، رگ گردن و صورت برافروخته، از نظر روانی گرم، در عشق پرشور و پر حرارت، ابداع و اختراع و ابتکار از آنها سر میزند، تنوع طلب.

مدیران برتر جهان، دموی بودند.

غلو میکنند (همه چیز را بزرگ میکنند)، عصبانیتشان طول میکشد پایین بیاید.

 

منبع: طب سنتی به روش دکتر خیراندیش