نظام خانوادگی و مزاج ها
جلسه یازدهم – نظام خانوادگی و مزاج ها

نظام خانوادگی و مزاج ها

از نگاه دکتر خیراندیش


۱- یک زن سرد مزاج و یک شوهر سرد مزاج

یک خانواده آرام و ملایم و بدون ریسک را تشکیل می دهند که همه رفتارهای این ها با فامیل حساب شده و دقیق است. اگر آن ها برای ما یک گل رز بیاورند ما هم باید یک گل رز ببریم.

۲ – یک شوهر گرم مزاج و یک زن سرد مزاج

زن از بیرون به شوهرش نگاه می کند و به آن می بالد و پیش فامیل تعریف می کند که فلان کار را انجام داده و … در حالی که خودش نشسته و فکر می کند نکند این کار انجام نشود چون سرده و ترسو شده است . وقتی دست در دست شوهرش می دهد از گرمای مرد انرژی می گیرد و به آرامش می رسد. زن سرد تبعیت گری محض دارد ولی تلافی جسارت و ناحسابگری مرد دموی را در می آورد.

۳- زن و شوهر هر دو صفراوی

تا وقتی که در حالت آرام هستند که مشکلی نیست ولی اگر هردو به اوج گرمی برسند هرچی کاسه و کوزه هست می رود هوا ولی چند دقیقه فقط، تحمل قهر همدیگر را ندارند. چون صفرا سریع فروکش می کند. پس هرکس سردی بیشتری داشته باشد پیش قدم برای آشتی می شود.

عاشقان تاریخ همه دموی مزاج بودند هم زن و هم مرد. هر چه شدت دم بیشتر،حرکات عاشقانه، جسورانه و خلاف عرف بیشتر.

هرچقدر دم بیشتر باشد توان عرف شکنی یا هنجارشکنی بیشتر است. هرچقدر سردتر قانون گراتر و مبادی آداب تر.

در جوامع اروپایی که بسیار سرد هستند بسیار قانون مدارند. مبادی آداب هستند، ظاهر مرتب و شیک پوشند .

شرط داشتن یک زندگی خوب این است که گرمی مرد از زن بیشتر باشد. اگر گرمی زن بیشتر باشد زن می شود حاکم. این زن ها در خانواده مرجع مراجعه همه می شنود. حتی اگر بیسواد باشد باز هم فرقی ندارد.

پس با دانستن و رعایت اصول مزاج شناسی در مقوله انتخاب همسر می توان تاثیر زیادی بر روی نظام خانوادگی جامعه ایجاد کرد. در حال حاضر فقط جسم آدم ها کنار هم قرار می گیرد نه روانشان. (دلیل اصلی طلاق های زود هنگام).

منبع: طب سنتی از نگاه دکتر خیراندیش