جلسه سی و سوم – درمان اصولی سرما خوردگی

درمان اصولی سرما خوردگی

از نگاه دکتر خیراندیش


 

درمان اصولی سرما خوردگی : اگر فقط در سر، سرما وجود دارد و آبریزش بینی وجود دارد: مالیدن اسانس نعناع به پیشانی. مالیدن روغن کنجد روی ملاج سر.

اگر تب وجود دارد، اگر یبوست دارید و شکم کار نمیکند؛ حتما با ملینات مانند انجیر و دمکرده گل سرخ کاری کنید تا دفع صورت گیرد. و نیز خوردن دوسین هر 8 ساعت یک قاشق مرباخوری.

دوسین: 1 واحد سیاهدانه نیم کوب شده + 3 واحد عسل. ترکیب کنید و در ظرفی در بیرون یخچال نگهداری کنید.

درمان گلو درد: دوسین هر 8 ساعت یک قاشق مرباخوری.

بادکش کتف (حجامت گرم بدون خونگیری)

دمکرده نعناع هر 4 ساعت یکبار

آش گرم ( گندم + جو کمی + نخود + سبزیجات گرم بخصوص نعناع و ترخون ) .

عرق شدید نیز برای درمان تب بسیار مفید است.

آنتی بیوتیک طبیعی

یک عدد شلغم بردارید و به اندازه یک قاشق از سرش خالی کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق مرباخوری آویشن در آن بریزید و آن را در ظرفی قرار دهید و انتهای آن را چند سوراخ ریز بکنید. و آنرا در جای گرم مانند جلوی بخاری و یا روی بخاری بگذارید تا 4 ساعت بماند و عصاره عسل و شلغم و آویشن از زیرش خارج شود. سپس این عصاره را میل کنید و اگر دوست داشتید کل شلغم را هم میتوانید بخورید . این ترکیب یک پنی سیلین واقعی است و بسیار سریع سرماخوردگی را خوب میکند. (حتما امتحان کنید. پشیمان نمیشوید).

برای کودکانی که تب دارند :

پاشویه در ظرفی که محلول آب و نمک در آن هست؛ بسیار کمک کننده است. و همینطور این کار: یک عدد پیاز را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و یک تکه از آن را به یک کف پا و تکه دیگر را به کف پای دیگر ببندید تا پنج دقیقه. به سرعت تب را پایین می آورد به شرطی که شکم بچه کار کند.

احساس لرز در تمام بدن: بادکش کتف

گلو درد و خلط و باز کردن سینه: پیاز و عسل. به اینگونه که: یک عدد پیاز را ورق ورق کنید و مثل نون و ماست، پیاز را در عسل بزنید و میل کنید.

این ترکیب به طور معجزه آسایی روی سینه و گلو اثر دارد.

درمان سرفه: سرفه دو گونه است: یا خلط دار یا خشک

سرفه خشک: دمکرده گیاهان لعاب دار مانند: گل ختمی، گل پنیرک، به دانه، خاکشیر، قدومه، چهار تخم.

سرفه خلط دار : دمکرده آویشن.

سرماخوردگی در طب سنتی یعنی غلبه سردی و بلغم به مغز. خوردن آنتی هیستامین جهت بند آمدن زکام و آبریزش بینی به هیچ وجه توصیه نمیشود. جلوگیری از آبریزش در ابتدای سرماخوردگی باعث ریختن آن به داخل سینه و عفونت سینه میشود. خوردن قرصها نیز باعث سرکوب شدن علائم سرماخوردگی میشود ولی برخورد صحیح آن است که با انجام موارد فوق ظرف یکی دو روز اخلاط و بیماری از بدن دفع گردد.

عوارض داروهای شیمیایی برای سرماخوردگی

  • استامینوفن کدویین: واکنشهای آلرژیک مانند بثورات جلدی، سرگیجه، تشنج، هذیان، مسمومیت کبدی، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی …
  • آنتی هیستامین: تضعیف سیستم عصبی مرکزی مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش غلظت خون، آریتمی قلبی …
  • قرص سرماخوردگی: خواب آور، خشکی مخاط، افزایش فشار خون.
  • پنی سیلین: بثورات پوستی، کم خونی، شوک آنا فیلاکسی حتی در برخی وارد مرگ، نفریت، تب دارویی.

بطور کلی تمام داروهای شیمیایی خون را غلیظ و سودا پدید می آورند. در حالیکه داروهای گیاهی متناسب با نیاز بدن و آگاهانه مصرف کردن نه تنها عوارضی ندارند بلکه کلی برای بدن فایده هم دارند.

منبع: طب سنتی به روش دکتر خیراندیش