آموزش طب سنتی (جلسه اول)

آموزش طب سنتی (جلسه اول)


 

اخلاط اربعه : دانشمندان قدیم معتقد بودند که تمام موجودات از ۴ رکن اصلی ( خاک، آب، هوا و آتش ) تشکیل شده اند. هر موجودی پس از تجزیه به این چهار رکن تبدیل می گردد.

طبیعت خاک : سرد و خشک
طبیعت آب : سرد و تر
طبیعت هوا: گرم و تر
طبیعت آتش : گرم و خشک می باشد.

اخلاط اربعه :

این ۴ رکن در بدن انسان نیز وجود دارند و بصورت چهار ماده سودا، بلغم، دم و صفرا ظهور می کنند و هرکدام از این چهار ماده را “خلط” می گویند که در مجموع اخلاط اربعه نامیده می شوند.

خون انسان از این چهار خلط تشکیل شده است. اگر خون انسان را در لیوانی قرار دهیم تا ته نشین شود به چهار لایه تقسیم میشود. لایه بالایی زرد رنگ (صفرا)، لایه دوم قرمز رنگ (دم)، لایه سوم بی رنگ (بلغم) و لایه زیرین سیاه رنگ (سودا) می باشد .

پس معادل این اخلاط اینگونه شد :
آتش : صفرا …….. گرم و خشک
هوا : دم …….. گرم و تر
آب : بلغم …….. سرد و تر
خاک : سودا …….. سرد و خشک
همه این اخلاط باید در بدن انسان موجود باشد. از ترکیب این اخلاط در بدن “مزاج” بوجود می آید. ممکن است یک خلط نسبت به بقیه بیشتر وجود داشته باشد. به کسیکه هر یک از اخلاط صفرا، دم، بلغم و سودا در او غلبه داشته باشد به ترتیب صفراوی، دموی، بلغمی و سودایی می گویند .
اگر همه این اخلاط بطور متعادل در بدن وجود داشته باشند مزاج فرد متعادل است و چنین کسی کمتر بیمار می شود و عمر بیشتری دارد که البته اینگونه انسان ها بویژه در عصر ما کمتر یافت می شوند.
علت پدید آمدن بیماریها غلبه بیش از حد هر یک از این اخلاط در بدن یا در عضو خاصی است که به آن خلط غیر طبیعی می گویند .