تطهیر روانی
جلسه دهم – تطهیر روانی

تطهیر روانی

از نگاه دکتر خیراندیش


تطهیر روانی : انسان دو بعدی است، از جهت استعداد میل به شر ( از حیوانات پست تر) و میل به خیر (از ملائکه بالاتر ). در هر دو بعد می تواند به حد عالی برسد.

روان انسان با رفتارهای مختلفی متمایل به شر درگیر می شود. ۷۵ ویژگی منفی و ۷۵ ویژگی مثبت داریم. ازنظر طبی می گوییم منفی ها سودازا هستند. رئیس همه منفی ها، خیانت و دروغ است .

هرکس تمام بدی ها را داشته باشد ولی دروغ نگوید و خیانت نکند انسان بسیار خوبی است. فلسفه ارسال کل پیامبران تبیین این دوحرف است :

۱- خیانت نکنید. (امانت)

۲- دروغ نگویید. (صداقت)

حدیث از پیامبر (ص): نگاه نکنید به زیاد نماز خواندنشان، به زیاد روزه گرفتنشان، به زیاد حج رفتنشان و… بلکه نگاه کنید به صداقت در گفتارشان و امانت در رفتارشان.

مجموع رفتارها رسوبی دارد در روان انسان؛ تا احساسات منفی را کنار نزنی، روان درگیر است و خوراکی و دارو اثر ندارد.

رمز تشخیص اینکه انسان دارای درگیری روانی شدید است، این است که نتواند گریه کند. هفته ای ۵ دقیقه گریه مفید است. خنده بلند (  قهقهه) مستمر گرم اول و سرد آخر است: شادی بخش فوری ولی غم زای ممتد.

گریه سرد اول و گرم آخر است. شعر موافق روان را زمزمه کنید. بعضی بیماران فقط نیاز به حرف زدن دارند و پزشک ها فقط باید بشنوند. حضرت علی (ع) با چاه صحبت می کردند (تخلیه روان).

اگر روان بیش از حد درگیر شده باشد باید تمام سلول  ها تخلیه روانی شوند: حرکات موزون و رقص ورزش باستانی همراه با ذکر گفتن، حرکات موزون درویش ها بنام سماء و…

گریه جهت دار :

۱- از شدت ضعف: شیون و زاری، بطور کلی انسان را ضعیف می کند
۲- اشک شیعیان: اشک قوت بخش
۳- اشک خضوع: قوت بخش جسم و روان

اوج تطهیر روانی گریه جهت دار است .

بنابراین هنگام مواجهه با بیمار ابتدا باید تصمیم بگیریم که کدام بعد از تطهیر را باید انجام دهیم و بیمار در کدامیک از این پنج بعد درگیری بیشتری دارد.

منبع: طب سنتی از نگاه دکتر خیراندیش