چگونگی تولید اخلاط چهارگانه در بدن
جلسه بیست و پنجم – چگونگی تولید اخلاط چهارگانه در بدن

چگونگی تولید اخلاط چهارگانه در بدن

از نگاه دکتر خیراندیش


 

چگونگی تولید اخلاط چهارگانه در بدن:

۱: ابتدا غذا را که می خوریم وارد دهان می شود، هرچه بلعیدن کامل تر و آرام تر باشد، بزاق بیشتری ترشح می شود و هضم اول که در دهان است بهتر انجام می پذیرد.

۲: غذا در سر معده به مدت ۴ ساعت و در قعر معده هم ۴ ساعت می ماند و هضم دوم صورت می گیرد.

۳: سپس وارد کبد می شود و هضم سوم انجام می شود، در کبد تبدیل به خون می شود برای تغذیه بدن.

خون شامل ۴ لایه است

۱ – لایه فوقانی خون قرمز شفاف لطیف و سبک بنام صفرا است. صفرا در سراسر خون منتشر است و خون را لطیف، رقیق و گرم نگه می دارد و موجب می شود خون به اقصی نقاط بدن برسد و رگهای ریز اندام انتهایی را تغذیه کند. هرگاه صفرا کم شود، سرانگشتان دست و پا سرد می شود. اگر بازهم کمتر شود کل ساق پا سرد می شود و یا کل دست یا کل پا سرد می شود. (صفرای خون کم شده است).
اکر صفرای خون بیش از حد شود در کیسه صفرا ذخیره می شود و برای زمان دیگری که لازم شود استفاده می شود. مزاج صفرا گرم و خشک است. (خورشید، آتش، جایگاه بالا).

۲- جایگاه دوم خون قرمز شفاف (معروف به خون کفتری) بنام دم است. دم سنگین است و بیشترین حجم را گرفته است. کار آن ساخت عضلات، اندامهای عضلانی، جگر، قلب و اندامهای اصلی است. معادل دم، هوا است، مزاج آن گرم و تر است.

۳- لایه بعدی دارای قرمزی کمتری است و روشن تر است. غلظت آن بیشتر است و سردی بیشتری دارد. رطوبت بیشتر و گرمی کمتر و وزن سنگین تر بنام بلغم. بیشترین فضا را اشغال می کند. معادل آن آب است. آب قابل تبدیل شدن به هوا است و لذا بلغم هم قابل تبدیل شدن به دم است؛ با افزودن حرارت.

وقتی یک نفر سفید پوست گچی ورزش می کند چهره اش گلگون می شود. یعنی بلغم موجود در تنش تبدیل به خون شده است. یا با ماساژ یا با روغن مالی یا غذای گرم خوراکی، یا بادکش روی اندام خونساز و … این اتفاق می افتد.

بنابراین بلغم تحت تاثیر حرارت تبدیل به خون می شود و لذا در خون نیز هضم وجود دارد. پس هضم چهارم در خون انجام می شود.

هضم پنجم در عروق خونی اتفاق می افتد. یعنی یک مقدار خون هضم نشده در سراسر بدن منتشر است که با تحریک تبدیل به خون می شود. حکما می گویند این خون پس انداز است که خداوند در بدن قرار داده است تا در زمان مقتضی قسمتهای مختلف بدن را تغذیه کند.
بلغم مساوی با خون درسراسر بدن منتشر است. کارایی اصلی بلغم ساخت اندام های سرد است. سیستم عصبی، چربی های محافظ، پی ها، مغز همگی از جنس بلغم است. در عین حال غذای پس انداز نیز هست. مزاج بلغم سرد و تر است.

۴- لایه انتهایی خون قرمز تیره و سیاه و لزج به هم چسبیده بنام سودا است. سودای اضافی در طحال ذخیره می شود. سودا برای ساخت اندام های محکم بدن مانند استخوان ها، دندان ها ، مو و ناخن لازم است. سودا معادل خاک است.

مایه اولیه خلط توسط غذای خوراکی تولید میشود. کلیه عوامل بیرونی و درونی روی ترکیب این خلط اثر میگذارد. مزاج خود معده (ظرف) و کبد در کیفیت خلط اثر میگذارد.

بطور کلی:

صفرا در کیسه صفرا ذخیره میشود.
دم در بدن منتشر است.
بلغم در بدن منتشر است.
سودا در طحال ذخیره میشود.

 

منبع: طب سنتی به روش دکتر خیراندیش